Valoració del tercer trimestre del nostre primer curs d’activitats amb escolars

Hem tancat el curs (i el nostre primer any de projecte educatiu) amb molt bones sensacions. Hem gaudit amb els més petits d’activitats lúdiques i artístiques; mentre que amb els més grans hem conegut i practicat la “ciència ciutadana”. Nosaltres també ens emportem un aprenentatge: que les possibilitats d’aprendre a la natura són gairebé infinites.

El passat 17 de juny vam fer amb l’Escola Juncadella de la Cellera de Ter la darrera sortida d’entorn del tercer trimestre i, per tant, del curs 2020-21 (vegeu valoracions del primer i segon trimestre).

A diferència dels trimestres anteriors, en els que vam dedicar les sortides al senderisme i a diferents temàtiques a través de tallers, ara hem treballat el concepte de “ciència ciutadana” (excepte amb infantil i cicle inicial, amb els quals hem fet activitats més artístiques). El format triat ha sigut el mateix: “sortides d’entorn”. És a dir, sortides que es poden fer a espais naturals al voltant de l’escola, mantenint les bombolles en ser només una classe. Un altre criteri important és fer servir materials naturals.

Amb infantil el fang va ser el protagonista. El fang de les Ribes del Ter i les mans dels nens han sigut els responsables dels ninots que decoren alguns dels monumentals pollancres del bosc de ribera. Pedretes, branquillons, fulles seques, sorra, etc. s’han convertit en ulls, nassos, boques, braços… Divertidíssimes obres d’art.

Els alumnes de cicle inicial també han posat en acció la seva faceta artística construint nius d’ocells amb materials de la natura i, com si fossin homes de les cavernes, han descobert que flors, fulles, fruits, terrossos de fang, etc. també serveixen per pintar.

Els sentits ens van ajudar a descobrir que moltes plantes silvestres són comestibles, o tenen utilitats com el jonc, que es feia servir per lligar bledes i enciams. Així que amb els alumnes de cicle mitjà vam tastar algunes flors, vam descobrir que el fonoll té sabor anisat, etc. I també vam recollir una mica de romaní i roser silvestre per, en arribar a l’aula, elaborar un esperit que guareix de cops i picades. Una immersió en la ciència coneguda com a Etnobotànica.

Les orenetes cuablanques van captivar als alumnes de cicle superior. Després de fer a l’aula una presentació per conèixer la seva biologia i algunes curiositats (poden arribar a menjar 800 insectes diaris i recórrer fins a 30.000 km anuals al llarg dels seus viatges migratoris), vam passejar pels carrers del poble censant els nius. L’emoció de veure com els pares peixaven els pollets als nius es va apoderar de tots els alumnes.

Us deixem algunes fotos, inclosa una del temps del joc lliure que ens agrada especialment. Perquè, per moltes coses que proposem als petits… no hi ha res com que puguin jugar lliure i espontàniament…

L’experiència d’aquest cicle de sortides d’entorn ha sigut molt enriquidora i satisfactòria. Ens adonem de les grans possibilitats que té la natura per educar de forma divertida i saludable. Tots ens hem apropat amb uns altres ulls al nostre entorn. Agraïm a l’Escola Juncadella la confiança dipositada.

2 respostes a «Valoració del tercer trimestre del nostre primer curs d’activitats amb escolars»

  1. Quina gran feina! Moltes felicitats i a seguir tant activistes

Els comentaris estan tancats.